Pages

Wednesday, April 9, 2008










Serangan Panik (Panic Attack)




Emosi normal




Setiap individu mesti pernah mengalami situasi panik. Contohnya kita merasa panik apabila berhadapan dengan peperiksaan, panik apabila kita berhadapan dengan musuh dan sebagainya. Ini adalah emosi normal yang dipanggil serangan panik ( panic attack) yang telah dianugerahkan tuhan untuk kita lebih bersedia menghadapi sebarang masalah atau menghadapi musuh.




Semasa serangan panik terdapat perubahan fisiologi dan perubahan tingkahlaku yang berlaku secara normal akibat rangsangan sistem autonomik tubuh kita. Dia antara perubahan fisiologi yang berlaku adalah:

  1. Jantung berdenyut dengan cepat, dada semput dan sakit . berlaku kerana darah perlu dipam lebih cepat untuk membekalkan oksigen dan makanan ke organ penting seperti otot untuk pantas berlari dari sumber yang mengancam anda
  2. Tercungap-cungap dan rasa tidak cukup nafas dan tercekik kerana pernafasan yang terlalu kencang. Ini berlaku kerana lebih banyak oksigen perlu disedut.
  3. Kulit menjadi seram sejuk kerana darah dari kulit dilencong ke organ yang lebih penting
  4. Mata dan penglihatan lebih tajam untuk mengawasi ancaman luar
  5. Perasaan ingin membuang air kerana peristalsis menjadi lebih cepat dan kumuhan air kencing lebih cepat . Makanan diperlukan untuk proses penghadaman dan membekal tenaga yang cukup untuk melawan musuh.

Di antara perubahan psikologi yang berlaku adalah:

  1. Anda bersiap sedia untuk menyelamatkan diri
  2. Cuba mengelak ( avoidance) dari situasi cemas itu
  3. Ketakutan bahawa perkara buruk akan berlaku (negative thought)

Perlu diingat ia adalah ia adalah tindak balas " fight & flight reaction" yang normal. Bilakah anda dikatakan mengalami Panic Disorder dan perlu diberi rawatan? (RUJUK PANIC DISORDER)

No comments: