Pages

Friday, April 18, 2008



Phobia ( Fobia )

Fobia boleh dibahagikan kepada 2 iaitu:

1)Fobia spesifik( specific phobia)

2) Fobia sosial (social phobia)

Fobia adalah sejenis penyakit mental. Seseorang dikatakan mengidap fobia spesifik apabila individu itu (RUJUK GAMBARAJAH DI ATAS) :

1) mempunyai perasaan teramat takut (sehingga boleh mendapat serangan panik) yang berterusan. Bagi kanak-kanak mereka mungkin menangis, tantrum dan tidak mahu lepas dari ibu)

2) perasaan takut ini berlaku apabila individu itu terdedah kepada sesuatu benda tertentu sahaja seperti ular, kucing, darah, tempat tinggi, menaiki kapal terbang dan macam-macam lagi

3) individu itu sedar ketakutannya adalah keterlaluan berbanding orang lain

4) individu sedaya upaya cuba mengelak daripada berhadapan atau menyaksikan benda yang menakutkan itu dan jika tidak ketakutannya akan berterusan

untuk individu yang di bawah 18 tahun ketakutan ini berterusan lebih 6 bulan. Diagnosis lain yang melibatkan ketakutan seperti kecelaruan obsessif kompulsif (OCD), PTSD , hipokondriasis, dll perlu diselidiki sebelum diagnosis ini di buat.

Fobia sosial pula adalah apabila benda yang ditakutkan oleh individu itu adalah takut berhadapan dengan orang ramai terutamanya apabila dikehendaki berucap di khalayak ramai. Mereka takut orang ramai akan mengkritik dan memberi tanggapan negatif kepada diri mereka.

Adakah fobia suatu penyakit?

Ya, fobia adalah suatu penyakit mental. Individu yang mempunyai fobia :contohnya fobia kepada jarum suntikan atau darah akan mengelak daripada prosedur tersebut. Rawatan yang lengkap untuk dirinya tidak dapat diberi. Bagi individu seperti pengarah syarikat contohnya, beliau akan mengelak untuk bermesyuarat dengan pelanggannya jika ia dilakukan di bangunan tinggi seperti KLCC dan ini mengurangkan produktiviti syarikat. Pelajar universiti contohnya, jika mengidap fobia sosial tidak dapat menjalankan presentasi dengan baik berbanding rakan yang lain.

Berapa kerapkah fobia berlaku?

Spesifik fobia lebih kerap berlaku berbanding fobia sosial. Ia 2X lebih kerap berlaku pada wanita.

Perlukah ia di rawat?

Fobia perlu dirawat jika ia telah mengganggu kesihatan, tugas atau fungsi normal individu dan menghalangnya dari maju ke hadapan seperti orang lain.

Di antara rawatan untuk fobia:

Psikoterapi:

A. Rawatan paling utama adalah " alah bisa tegal biasa". Psikoterapi : Cognitive Behavioural Therapy (CBT) mengamalkan prinsip ini.

1)Sebelum pesakit didedahkan kepada benda yang ditakuti, Pesakit akan diajar cara menangani serangan panik seperti relaksasi pernafasan dan relaksasi otot secara progresif. Pesakit juga akan diterangkan dengan lanjut tentang terapi ini

2) Pesakit akan didedahkan dengan benda yang ditakuti secara beransur-ansur mengikut hiraki dan dilakukan secara sistematik( systematic desensitization) . Ini bertujuan mengurangkan ketakutan secara perlahan.

Pesakit yang mampu menahan ketakutan boleh juga didedah kepada benda yang ditakuti secara terus ( flooding) tetapi terapis perlu berhati-hati kerana pesakit mungkin mendapat serangan panik yang teruk.

Contoh terapi disensitasi sistematik untuk pesakit takut menaiki lif;

sesi pertama: relaksasi pernafasan dan relaksasi otot

sesi kedua: praktikal relaksasi dan penjelasan teknik rawatan CBT

sesi ketiga: bersama pesakit ke kawasan lobi lif & Praktikal relaksasi di lobi lif

sesi keempat: bersama pesakit berada di dalam lif sehingga tingkat 5 & praktikal relaksasi

sesi kelima: bersama pesakit berada di dalam lif sehingga tingkat teratas & praktikal relaksasi

sesi keenam: Jika pesakit telah bersedia maka pesakit akan berada sendiri di dalam lif dan terapis menunggu di tingkat 5 & praktikal relaksasi

sesi ketujuh: Jika pesakit telah sedia teruskan dengan pesakit sendiri di dalam lif sehingga ke tingkat teratas & praktikal relaksasi

sesi kelapan: Terapis hanya menunggu pesakit melakukannya sendiri. Galakkan relaksasi

B. Lain-lain masalah psikososial pesakit perlu juga ditangani sewajarnya.

Ubat-ubatan

Psikoterapi adalah pilihan utama, namun terdapat ubat-ubatan seperti anti anxiety ( alprazolam , lorazepam) yang dapat mengurangkan fobia. Tetapi ia perlu diingat ubat ini hanya diberi kepada yang sangat memerlukan dan ia boleh menyebabkan ketagihan.

Pemakanan

Elakkan minuman menyebabkan gemuruh seperti kafein, kopi, coke dll.

No comments: