Pages

Friday, April 18, 2008


KANAK-KANAK DAN FOBIA

Jika saya mempunyai anak yang tidak mempunyai perasaan takut, saya patut ketakutan. Ketakutan terbentuk sejak dilahirkan dan berkembang sepanjang kehidupan kita di dunia ini. Ia menjadi masalah apabila ketakutan tidak dapat dikawal dan menghalang kita dari hidup seperti orang normal.
Ketakutan yang berlaku kepada kanak-kanak jika ia tidak ditangani segera pada peringkat awal boleh berlanjutan sehingga mereka dewasa dan menjadi individu yang mudah mengalami anxiety disorder.

KETAKUTAN DAN FOBIA
Kenapa kanak-kanak mempunyai perasaan takut?. Perasaan takut adalah normal dianugerahkan tuhan sebagai pertahanan badan kita terhadap musuh. Secara semulajadi kanak-kanak mempunyai perasaan untuk mengetahui sesuatu yang baru (explore). Semasa proses ini ketakutan boleh timbul sesuatu perkara di anggap ancaman.
Kepada orang dewasa menakutkan kanak-kanak semasa berada dalam gelap mungkin menyeronokkan tetapi ketakutan boleh timbul kepada kanak-kanak dan akhirnya menjadi fobia.

MENANGANI FOBIA PADA KANAK-KANAK
Pencegahan fobia
a) Jangan kaitkan sesuatu situasi dengan perkara yang menakutkan kanak-kanak .
contohnya;
1) “berada dalam gelap (situasi) nanti ada hantu (perkara yang ditakuti)”. Ini akan menimbulkan fobia kepada kegelapan walaupun tiada hantu
2) “menonton rancangan TV yang menakutkan (perkara yang ditakutkan) ketika guruh berdentum (situasi)” Ini akan menimbulkan ketakutan ketika guruh berdentum walaupun tiada rancangan TV yang menakutkan
3) “meletupkan belon ( perkara yang ditakutkan) semasa bunyi enjin motor yang kuat (situasi). Ini akan menimbulkan ketakutan semasa mendengar enjin motor walaupun tiada belon dipecahkan

b) dedahkan kanak-kanak kepada perkara yang menakutkan secara perlahan dengan cara yang selamat
Contohnya:
Tujuan: Untuk mengelakkan anak takut mandi kolam
Langkah:
1) Pastikan keselamatan. Gunakan pelampung atau jaket keselamatan
2) Bawa anak bermain di gigi air bersama mainan yang digemarinya
3) Setelah leka bermain peluk anak dan bawa ke dalam air pada jarak yang tidak berapa jauh dari gigi air bersama mainan dan hilangkan keresahannya dengan bermain bersama
4) Setelah keresahannya hilang, peluk anak anda dan cuba bawa ke bahagian kolam yang lebih dalam bersama mainan dan hilangkan keresahan dengan bermain bersama.
5) Jangan risau jika pada awalnya kanak-kanak merasa risau dan ketakutan. Perasaan normal ini akan kembali reda apabila mereka merasa selamat dan gembira bermain bersama anda
6) Jangan kaitkan sesuatu menakutkan semasa proses ini. Contohnya. Memeranjatkan kanak-kanak itu dengan letupan belon, cuba menenggelamkan kanak-kanak tersebut . Perkara yang menakutkan ini akan menyebabkan mereka ketakutan berada di dalam kolam di kemudian hari

Merawat fobia kanak-kanak
Contoh: kanak-kanak yang takutkan bunyi bising enjin motor bapanya atau kenderaan lain. Ia menjadi masalah kepada si bapa kerana motor adalah kenderaan utamanya.
Perkara ini mungkin berlaku secara semulajadi atau peristiwa lama yang dialami oleh kanak-kanak itu menyebabkan kaitan (association) antara sesuatu yang menakutkan dengan bunyi bising enjin motor.
Rawatan :Disensitasi Sistematik ( Systematic Disensitization)
Langkah: ( JANGAN MELANGKAH KE NO SETERUSNYA JIKA LANGKAH AWAL BELUM BERJAYA)
1) Bawa kanak-kanak bersama mainan yang paling digemarinya. Pastikan ia dalam pelukan ibu. Tunjukkan kepadanya motor yang berada tidak jauh daripada anak anda itu( lebih kurang 20 meter)
2) Bapa menghidupkan enjin motor . Ibu dan anak masih berada di jarak 20 meter. Ibu perlu menenangkan anak dalam pelukannya dengan mainan yang paling digemarinya jika anak mula resah. Jangan risau keresahan ini akan hilang setelah beberapa minit anak anda gembira bermain. Ibu jangan cepat putus asa.
3) Bapa datang dengan motor yang bising tadi pada jarak 15 meter dari ibu dan anak. Ibu perlu menenangkan anak seperti cara di atas. Ibu jangan cepat putus asa.
4) Bapa datang lagi dekat pada jarak 10 meter dan operasi di atas diulang sehingga anak boleh menunggang motor bersama ibu dan bapa
5) Perlu diingat ibu dan bapa jangan mudah putus asa jika anak mula ketakutan. Perasaan ini akan hilang dan akan berkurangan setelah anda beri masa kepada anak untuk membiasakan diri. (RUJUK GAMBARAJAH ATAS)

Tidak semua ketakutan berakhir dengan fobia. Ketakutan boleh hilang secara semulajadi kerana kita secara tidak disedari belajar bahawa perkara yang menakutkan itu sebenarnya tidak membahayakan diri kita. Alah bias tegal biasa.

No comments: