Pages

Monday, April 14, 2008

KECELARUAN PANIK (PANIC DISORDER)


Serangan panik atau panic attack adalah normal tetapi jika ia menjadi teruk sehingga menyebabkan fungsi seharian seperti tugas rumahtangga, pekerjaan dan hubungan dengan orang lain terganggu maka ia bukan lagi normal. Ia dipanggil Kecelaruan panik atau panic disorder. Keceleruan panik atau panic disorder adalah suatu penyakit mental yang perlukan rawatan dari pakar psikologi atau psikiatri.








Kriteria Kecelaruan Panik


Gambarajah di atas menggambarkan kriteria untuk kecelaruan panik.


Pesakit yang mengidap kecelaruan panik akan tiba-tiba mendapat serangan panik tanpa penyebab yang mencetus panik itu. Mereka tiba-tiba rasa sakit dada, susah bernafas dan mempunyai lain-lain tanda serangan panik. Mereka akan mempunyai fikiran negatif seperti perasaan mahu pengsan, seolah-olah rasa nak mati atau nak jadi gila. Serangan panik berterusan bergantung kepada keterukan pesakit. Kebanyakannya serangan panik menjadi maksima selepas 10 minit. Kemudian serangan beransur kurang dan pulih.

Pesakit seterusnya akan risau bahawa serangan akan berulang kembali. Mereka risau akan mendapat penyakit jantung, sakit paru-paru dan sebagainya kerana tanda-tanda serangan panik ini mirip serangan jantung dan banyak penyakit lain.


Serangan panik yang berulang sehingga mengganggu fungsi pesakit dan memenuhi kriteria kecelaruan panik perlu dirawat segera.

Agoraphobia

Agoraphobia selalu berlaku kepada pesakit dengan kecelaruan panik. Mereka mempunyai serangan panik apabila berada di kawasan yang tertutup dan mereka mempunyai fikiran bahawa kereka akan terperangkap dan sukar untuk melepaskan diri. Contohnya pesakit panik apabila berada dalam bas, panik berada di supermarket dan sebagainya. Mereka cuba mengelak daripada berada di kawasan tersebut .

Senario Pesakit Kecelaruan Panik

" Encik Ali ( bukan nama sebenar) berumur 40 tahun tiba-tiba merasa sakit dada dan berdebar-debar. Sakitnya menakutkan beliau dan beliau segera ke klinik untuk pemerikasaan darah dan ujian ECG. Ujian yang dilakukan adalah normal. Beliau tidak berpuas hati dan pulang ke rumah. Sekali lagi keesokan harinya sakit dada dan debaran itu berulang. Beliau segera berjumpa doktor pakar. Ujian susulan dibuat seperti Xray, echocardiogram dan stress test tetapi masih normal. Beliau sering ponteng kerja dan merasa susah hati dengan masalah ini. Beliau seterusnya di rujuk kepada pakar psikitri"


Ulasan kes:

Senario seperti ini kerap berlaku. Kebanyakan pesakit dengan kes kecelaruan panik akan datang berjumpa doktor perubatan untuk pemeriksaan lanjut kerana tanda-tanda panik sama dengan penyakit lain. Pakar psikitri juga akan menjalankan ujian yang sama jika pesakit datang pertama kali berjumpa mereka. Penyakit seperti sakit jantung, hipertiroidism, pheochrmocytoma, anemia dan banyak lagi penyakit mempunyai tanda yang sama dengan tanda serangan panik. Terdapat juga ubat-ubatan dan dadah larangan yang diambil menyebabkan tanda yang sama. Setelah tiada penyebab ditemui melalui pelbagai ujian , barulah pesakit dikatakan mengalami kecelaruan panik.


Rawatan


Rawatan Kecelaruan Panik adalah menyeluruh berdasarkan prinsip biopsikososial dan spiritual. Rawatan juga bergantung kepada keterukan (severity) penyakit ini.
Pesakit yang mengalami kecelaruan panik jarang sekali perlu dimasukkan ke hospital .

Ubat-ubatan


Ubat antianxiety seperti lorazepam (ativan) , alprazolam ( xanax) perlu untuk menangani keresahan dan serangan panik tetapi diberi untuk tempoh yang singkat . Pesakit harus sedar ubat ini boleh menyebabkan ketagihan.


Ubat antidepressant perlu diberi dan perlu dalam jangkamasa lama . Ia bolah bertindak sebagai antianxiety dan ia tidak menyebabkan ketagihan. Jika kecelaruan panik terlalu teruk sehingga pesakit mengalami episod kemurungan ia perlu juga diberi.


Rawatan Psikososial


Berbincang cara penyelesaian masalah ( problem solving technique)-Berbincang cara meluahkan dan menangani kemarahan ( anger management)-Berbincang cara terbaik menangani stress ( stress management & coping skill)-Mendapat penjelasan tentang penyakit, rawatan dan komplikasi (Psychoeducation)-Perbincangan tentang menyelesaikan masalah kewangan dan masalah sosial lain melalui rujukan kepada agensi berkenaan



Psikoterapi


Behavioral therapy seperti teknik relaksasi, teknik pernafasanperlu dipraktikkan selalu


Cognitive Behavioural Therapy (CBT) telah terbukti terbaik dan efektif untuk pesakit kecelaruan panik






2 comments:

Anonymous said...

hi,.
mcm mana caranya nak cool down kan balik pesakit panic attack ni sekiranya dia diserang secara tiba2..
tq

Anonymous said...

saya dari sejak tingkatan 2 mengalami serangan ini sehingga sekarang..pada mula sy tidak tahu apa sakit sy ni.memang seksa hidup seperti ini..kita akan kurang berkawan..lebih menyendiri..boleh sesiapa boleh bantu sy keluar dari sakit ni.sy rasa seperti berada dibawah mendungan..jika ada pendapat add ym saya simplydesign85@yahoo.com. terima kasih..